MAKANAN TRADISIONAL CHINESE

Keunikan malaysia adalah karna terkenal dengan rakyatnya yang teridir dari berbilang kaum, selain kaum Melayu , kaum Cina dan India adalah kaum utama dinegara Malaysia dengan berbagai adat dan budaya nya. Setiap kali sambutan perayaan sesuatu kaum, terdapat berbagai makanan tradisional disediakan dan ditonjolkan kepada para pelancong, sekaligus memperkenalkan makanan dan budaya nya.

Baca Juga : 8 Zodiak Ini Takut dengan Cinta 2022

Baca Juga : Singapura Laporkan Penyakit Cacar Monyet


Berikut adalah makanan tradisional masyarakat Cina yang diteruskan hingga hari ini :

  1. Yee Sang atau Yusheng
    Yee Sang atau yang lebih dikenal dengan nama Yusheng adalah makanan yang terdiri dari berbagai aneka salad dan ikan. Campuran semua bahan ini membuat hidangan ini menjadi warna warni dan sangat menarik , hidangan ini biasanya dihidangkan menjelang sambutan Tahun Baru Cina. Yang melambangkan kemakmuran , kemewahan dan juga kekayaan.
    Masyakat Cina mempercayai bahwa ikan adalah pembawa rezeki dan hidangan Yee Sang yang telah wujud sejak Dinasti Song , yang merupakan masakan yang akan dihidangkan pada upacara keagamaan.
    Yusheng yang dibuat dari potongan ikan terutama ikan salmon segar, kacang tanah , cili , lobak putih , lobak merah , halia , daun purut , daun parsli cina , biji bijian bakar dan udang kering goreng serta kuahnya atau penambah rasa yang terbuat dari sos plum. Menjelang sambutan Tahun baru Cina, masyarakat Cina akan memasak makanan tradisional ini.
    ketika hendak menikmatinya , Yusheng akan diangkat tinggi menggunakan sumpit kayu sambil melaungkan ‘Lo Hei’ beramai-ramai. Semakin tinggi melambungkannya, ia membawa maksud rezeki mereka akan semakin mewah.
  2. Chang Shou Mian
    Chang Shou Mian merupakan mee telur Kantonis paling nipis serta diperbuat daripada tepung gandum.
    Teksturnya yang sedikit kenyal dan sedikit lembut adalah disebabkan penggunaan air soda yang digunakan dalam membuat doh. Ia kemudiannya digoreng serta dikeringkan , Makanan ini melambangkan umur panjang seseorang. Mie ini tidak dibolehkan untuk dipatahkan ketika sedang memakannya karna menandakan umur yang panjang. Mie chang shou mian ini biasanya disajikan semasa sambutan hari lahir atau tahun baru. Ia biasanya dihidangan bersama sayur – sayuran seperti sawi, cendawan dan juga cabe.
  3. Dumpling atau Jiaozi
    Dumpling atau juga dikenali sebagai Jiaozi, di mana kulitnya diperbuat daripada tepung gandum. Biasanya ia berintikan isi yang pelbagai jenis seperti udang segar, daging dan juga sayur-sayuran seperti cabe, halia, cendawan serta herba. Dumpling merupaka masakan tradisional cina yang berkhasiat. Ini kerana ia dimasak secara rebus pada suhu yang perlahan berbanding memasak lauk-lauk yang lain. Selain direbus, ia juga boleh dimasak dengan cara lain seperti digoreng dan dikukus. Makanan ini yang berbentuk seperti wang buatan emas atau perak pada zaman dahulu atau lebih disebut Yuanbao , yang bermaksud ‘duit datang’ , Pada zaman dahulu dumpling seperti obat di mana mereka yang dijangkiti berbagai penyakit akan diberi dumpling. Ia sangat berkesan menyembuhkan kerana intinya mengandungi herba-herba yang berkhasiat.
  4. Kue Bulan
    Kue bulan biasanya bisa didapati menjelang musim perayaan pertengahan musim luruh atau Tahun Baru Cina. Kue ini berbentuk bulat dan juga segi empat yang terdiri dari kuning telur itik (masin) serta bahan – bahan lain , Intinya terdiri dari pes biji teratai, kacang merah, walnut, bijan, badam, benih labu dan biji tembikai. Dahulunya, banyak cerita mitos tentang kue bulan , Masyarakat Cina akan memakan kue ini bagi memperingati sejarah seorang isteri raja yang telah berkorban demi rakyatnya.
  5. Kue Bakul
    Jika masyarakat Melayu popular dengan dodol, kaum Cina pula tidak ketinggalan dengan kue bakul atau yang lebih dikenal dengan Nian Gao. Berdasarkan sejarah, kuih ini dibuat khas untuk diberikan kepada ‘Tuhan Dapur’ supaya ia tidak melaporkan perkara yang tidak baik kepada maharaja di syurga , kue ini juga membawa symbol tinggi yaitu ‘semakin tahun semakin tinggi’ yang bermaksud semakin masa berlalu, semakin majulah mereka ke hadapan.
  6. Char Koay Teow
    Sering sahaja kita melihat char koay teow dijual di mana sahaja , namun tahukah sebenarnya char koay tow ini merupakan antara makanan tradisional Cina selama ini. Char koay teow yang merupakan mie beras biasanya yang dimasak bersama kerang, udang dan juga telur. Ia sejak dahulu lagi telah dijual oleh golongan para petani dan nelayan untuk mendapatkan pendapatan , Disebabkan char koay teow ini kaya dengan sumber protein, fiber dan zat lain, maka tidak hairanlah para buruh dahulu gemar menikmatinya kerana ia memberikan sumber tenaga untuk bekerja.
  7. Bak Chang
    Bak Chang merupakan makanan tradisional Cina yang dibungkus dengan daun khas. Ia terdiri daripada beras pulut serta berintikan kacang tanah.Kue ini sangat terkenal semasa Perayaan Duan Wu, Daun yang digunakan untuk membungkusnya pula mempunyai sejarah yang tersendiri. Pada zaman dahulu Quan Yu yang merupakan seorang raja telah membunuh diri kerana tertekan dengan kejatuhan negaranya.
    Quan Yu telah bertindak terjunn ke dalam Sungai Mi Lou dan mayatnya tidak dapat ditemui , Rakyat yang begitu sedih dengan peristiwa tersebut telah melemparkan bak chang ke dalam sungai tersebut supaya ikan serta hewan di dalam sungai tersebut tidak mengganggu mayatnya , Maka sejak dari itulah Bak Chang telah menjadi simbol untuk memperingati peristiwa tersebut.
  8. Ding Bian Hu
    Makanan tradisional Cina yang masih diamalkan oleh generasi lama dan warga emasa pada hari ini adalah ding bian hu , biasanya makanan ini bisa di santap pada pagi hari maupun malam hari. Ding bian hu ini seakan – akan bubur nasi dan turut dikenali dengan nama bubur kulat yang diolah dari sup makanan laut , Bubur nasi ini mempunyai khasiat yang sangat bagus untuk mereka yang memerlukan tenaga untuk bekerja atau mereka yang sedang lemah badan.
  9. Dim Sum
    Dim sum yang berukuran kecil bentuknya , yang biasanya bisa dimakan kapan saja , Dim Sum yang terbuat dari tepung gandum , tepung jagung yang dicampurkan dengan isi udang, daging ayam dan sayuran. Pada zaman dahulu makanan ini dihidangkan dirumah rumah oleh pemilik rumah teh , yang nanti nya ramai petani yang akan datang singgah.
  10. Tang Yuan
    Tang yuan adalah hidangan pencuci mulut tradisional masyarakat cina yang terbuat dari tepung beras. Secara tradisi makanan ini di makan pada masa Yuanxiao atau festival Tanglung , serta menjadi pencuci mulut pada majelis pernikahan.
    Tang Yuan berbentuk seperti bola kecil yang dihidangkan dalam mangkuk dan dimakan dengan sirap manis , biasanya Tang Yuan dimakan pada musim dingin pada bulan Desember jika di negara China.
  11. Stir Turnip Fried Cake
    Terlihat seperti Char Koay Teow , makanan ini lebih nikmat jika dimakan semasa masih panas karna jika sudah dingin maka rasanya terasa cepat muak. Turnip Cake atau yang lebih dikenal dengan kek lobak yang terbuat dari lobak putih dan tepung beras ini yang bisa dimakan dengan kecap , namun biasanya makanan ini akan dimasak lagi untuk menambah rasa tambahannya.
    makanan ini dipotong menjadi kepingan seperti dadu lalu di dinginkan kemudian digoreng hingga menjadi warna keemasan. kek lobak akan terasa nikmat bila dimakan dengan saus cabe atau saus hoisin sebagai perasa.
  12. Nasi Ayam Hainan
    Siapa yang tidak dengan makanan satu ini yaitu , Nasi ayam Hainam yang begitu populer diantara hidangan makanan masyarakat Cina yang berasal dari Hainan, China. Makanan ini dinamakan nasi ayam hainan dikarnakan ia dipopulerkan oleh masyarakat Hainan yang berada pada kawasan Nanyang. Makanan ini disajikan dengan cabe serta sebuk halia. Dibagian Asia Tenggara makan ini disediakan lebih pedas , serta juga disajikan dengan irisan timun yang menglengkapkan hidangan nasi ayam.
  13. Tau Fu Fah
    Tau Fu Fah atau yang lebih sering disebut dengan dòufuhuā adalah makanan yang terbuat dari tahu yang sangat lembut , makanan ini ternyata berasal dari negara China , yang pada masa zaman purba Dinasti Han. Masyarakat Cina telah membangunkan dan memperkayakan resep masakan yang berasakan tahu ini yang mengikuti citarasa tersendiri diantaranya seperti tauhu mapo, tauhu busuk, tauhu jeruk, tauhu kukus dan pudding tauhu. Di bagian Malaysia , makanan ini dimakan bersama dengan air gula putih atau gula merah yang dijadikan sebagai manisan.
  14. Mee Wantan
    Mie wantan merupakan makanan mie Kantonis yang disajikan bersama sup panas, sayur hijau seperti sawi dan juga wantan. Makanan ini disajikan dengan udang , ayam, daun bawang, cendawan, lobak merah dan banyak lagi. Mie wantan bisa dimakan dengan cara digoreng maupun direbus dalam sup.
  15. Chee Cheong Fan
    Chee cheong fan merupakan makanan yang berasal dari Kanton, China Selatan, yang biasanya dijadikan sebagai makanan ringan atau sarapan pada pagi hari. Makanan ini merupakan gulungan tepung yang tipis yang terbuat dari jalur shahe fen (mee beras) , yang disajikan dengan udang, daging serta sayuran dan bahan lainnya. Chee cheong fan disajikan bersama kecap yang akan dituangkan ke atas hidangan untuk dimakan bersama.
  16. Mantou
    Mantou adalah makanan sejenis bun kukus Cina atau yang dikenal dengan roti kukus yang sangat populer di China Utara. Biasanya makanan ini dijadikan makanan di penjara dibagian utara China, yang terbuat dari gandum yang ditanam.
    Terdapat dua jenis mantou yang berinti dan juga tanpa inti, Biasanya mantou ini berisi kacang merah dan bagi mantou yang tidak berinti akan dimakan bersama susu manis.
  17. Nasi Ayam Claypot
    Nasi ayam claypot adalah makanan malam di China Selatan dan Asia Tenggara. Nasi nya dimasak dengan menggunakan periuk tanah liat bersama dengan ayam, cendawan, sayuran bersama sos soya dan juga ikan masin, makanan dimasak menggunakan dapur arang , namun dengan peredaran masa , kini telah dimasak menggunakan dapur gas yang lebih hemat waktu.

Makanan tradisional china yang hingga kini masih dikekalkan hingga hari ini , yang terdapat juga di restoran restoran masakan Cina yang semakin mempelopori dunia masakan. Selain unik , rasanya juga enak dan bisa diterima oleh seluruh masyarakat hingga makanan tradisional Cina ini masih diteruskan hingga hari ini.